Schoonmaakbedrijven hebben het momentum

Met 15.000 openstaande vacatures is de vraag naar schoonmaakmedewerkers onverminderd hoog. Schoonmaakbedrijven hebben moeite om de juiste mensen te vinden op de krappe arbeidsmarkt. Met ontdekdeschoonmaak.nl wil Schoonmakend Nederland het personeelstekort aanpakken. ‘Wij willen het imago van de sector bijstellen en versterken en zorgen voor serieuzere sollicitanten’, vertelt Ilse Vanhijfte, strategisch communicatieadviseur bij Schoonmakend Nederland.
In september ging de website ontdekdeschoonmaak.nl live. Inmiddels brengen ruim zeventig schoonmaakbedrijven via dit platform hun vacatures onder de aandacht. Vanhijfte: ‘Het is ons streven om van de website dé startpagina voor werken in de schoonmaak te worden. Als je op zoek bent naar een baan in de schoonmaak, dan moet je eerst hierop kijken. Het is prachtig als we dat kunnen realiseren.
‘Nee’ verkopen
De vraag naar schoonmaakpersoneel blijft onverminderd hoog en Vanhijfte ziet geen enkel signaal dat dit de komende periode gaat afnemen. ‘Ik sprak onlangs een van onze leden en hij zei: ‘Ik ga iedere ochtend eerst naar onze HR-afdeling om te vragen of we genoeg medewerkers hebben om het werk te doen en daarna pas naar sales.’ Dat geeft de situatie goed weer. Je kunt geen nieuw werk aannemen, als je simpelweg de mensen niet hebt. Dit druist natuurlijk in tegen het ondernemerschap van de schoonmaakondernemer. Een ondernemer wil groeien en scoren. Dan is het heel raar om een ‘nee’ te moeten verkopen.’
Goed beeld
Schoonmakend Nederland wil het imago van de schoonmaaksector versterken. Dat is nodig, vindt Vanhijfte. ‘De UWV is een belangrijke bron van arbeidskrachten voor onze sector. Echter, zij hadden tot voor kort geen goed beeld van wat de sector allemaal te bieden heeft. Hun eerste ingeving bij schoonmaak was kantoorschoonmaak. Zij hadden geen weet dat er tal van specialismes zijn, zoals gevelreinigers, vloerspecialisten et cetera. Door simpelweg met hen in gesprek te gaan, gingen de ogen open.’
Het hele artikel lezen? Kijk dan hier.