Kip, ei, kandidaat, analytics

Werkzoekenden beter in beeld met Ontdek de Schoonmaak

Het plan: breng alle schoonmaakvacatures in Nederland samen op één plek, dan weet iedereen waar ze te vinden te zijn. En andersom, dan weten de schoonmaakwerkgevers de werkzoekenden voortaan ook makkelijker te vinden.

Op Ontdek de Schoonmaak snijdt het mes aan twee kanten. Meer vacatures is meer reden om de site te bezoeken, en meer bezoekers betekent dat je sneller en meer geschikte, serieuze kandidaten vindt.

Het is tegelijkertijd een kip-ei-situatie. Wat moet er eerst zijn? En hoelang duurt het voordat je ‘de funda van de schoonmaakvacatures’ bent? Onze inzet is om beide maximaal te stimuleren.

Dat doen we met behulp van inmiddels meer dan 70 (!) werkgevers, bijna 1500 vacatures en door heel gericht te zorgen voor bekendheid onder werkzoekenden. Zo hebben we in korte tijd al 2000 websitebezoeken per dag weten te realiseren.

Maar hoe weet je nu als werkgever wat dat je oplevert?

We maken jouw ‘return on investment’ op een paar manieren inzichtelijk. Allereerst meten we de bekendheid en (toenemende!) populariteit van het schoonmaakvak in de onderzoeken van Schoonmakend Nederland. In langetermijn trendcijfers.

Maar daar hoef je niet op te wachten

Om te ontdekken wat Ontdek de Schoonmaak bijvoorbeeld de afgelopen maand voor je oplevert zijn er de volgende wegen:

 

  1. De mailbox

  2. Navragen in telefonisch contact

  3. Google Analytics

  4. Data in ATS

  5. Attributiemodeling

 
1 Mailbox

Voor werkgevers die kiezen voor directe sollicitatie per mail zetten wij in de onderwerpregel ‘Via Ontdek de Schoonmaak’. Dus als geïnteresseerden op de solliciteerknop klikken, én ze de onderwerpregel van de mail niet veranderen, dan zie je direct in je inbox welke kandidaten via ons platform komen.

2 Navragen

Niet iedereen laat de onderwerpregel onbewerkt. En niet iedereen solliciteert direct op dat moment. Sommigen zullen eerst eens op de website van de werkgever willen kijken. Sommigen bellen liever. Als je de kans hebt, vraag eens na of ze de vacature (ook) op Ontdek de Schoonmaak gezien hebben?

3 Google Analytics

Kies je ervoor om de sollicitanten via ontdekdeschoonmaak.nl direct door te sturen naar de schoonmaakvacature op je eigen site? Dan is het goed om te weten dat je al die bezoekers eenvoudig kunt terugvinden in Google Analytics.

Bijvoorbeeld bij ‘sessiebron’

Ga naar analytics.google.com en log in met je Gmail (of ander Google-)account. Ga in het linkermenu naar Dashboards, dan Verkeer en dan Verkeersacquisitie. Of (afhankelijk van hoe is is ingericht) naar Levenscyclus, Acquisitie en dan naar Verkeersacquisitie.

Hier klik je op het plusje naast Primaire kanaal:

Kies uit het menu ‘Sessiebron’

Nu zie je waar alle bezoekers vandaan komen:

Heb je veel bronnen die bezoek opleveren? Kies dan rechtsboven de getallen de optie om meer resultaten te laten zien:

Rechtsboven de grafiek zie je verder nog de kalender, waarmee je bepaalt over welke periode je de resultaten ziet:

Easy toch? Mochten de resultaten nu boven verwachting zijn, maar ook in het geval dat ze nog wat tegenvallen, horen we het graag. Mail je je bevindingen naar [email protected]?

Zo kunnen we met jullie gericht onderzoeken welke schoonmaakvacatures en welke vacatureteksten het beste werken. Informatie die we vervolgens weer met alle deelnemers delen, zodat we samen serieus werk maken van supereffectieve schoonmaakvacatures.

4 Data in ATS

Heb je vaak en veel vacatures? Dan heeft je organisatie misschien een Applicant Tracking System (ATS). In dat geval vind je in deze tool ook de mogelijkheid om nauwkeurig bij te houden waar sollicitanten vandaan komen. Door in het ATS op te nemen hoeveel je betaalt voor de verschillende bezoekersstromen die via advertenties komen, zie je zo bovendien welk kanaal het meeste waar voor je geld biedt.

In dat laatste geval zie je dan als het goed is dat Ontdek de Schoonmaak veel goedkoper is dan andere platformen (als Indeed). En belangrijker nog: dan kun je ook zien dat het percentage sollicitanten dat converteert naar een daadwerkelijke aanname bij ontdekdeschoonmaak.nl ook vele malen hoger is.

Tel uit je winst!

5 Attributiemodeling

Tot besluit, als je een datanerd in de arm hebt genomen, dan kun je nog meer moois ontdekken. Attributiemodeling gaat over het toekennen van waarde aan de verschillende kanalen die je inzet. Welk kanaal is op welk moment belangrijk? Aan de hand van een voorbeeld:

Is die laatste klik op Ontdek de Schoonmaak de enige reden dat iemand bij bedrijf X solliciteert? Of is het omdat diegene altijd bij de voetbal het billboard van X ziet en al jaren daar wil werken? Of was die persoon je toen gaan volgen op Instagram en is hij of zij daarom fan? De vacature op Ontdek de Schoonmaak is het laatste zetje, maar zonder die investering in dat billboard of dat social mediakanaal had hij of zij misschien niet gesolliciteerd.

Gericht onderzoeken welk kanaal op welke wijze bijdraagt aan diens customer journey is een vak apart. Net als schoonmaak eigenlijk 😉

Statistieken

Nog een laatste weetje over statistieken? Om met zekerheid uitspraken te doen over wat iets nu oplevert, heb je veel data nodig. Heb je 1 vacature die in 1 maand 5 kandidaten oplevert dan lijkt het alsof je direct al je geld op Ontdek de Schoonmaak moet inzetten. Dat vinden we natuurlijk hartstikke fijn, maar de reden is dan statistisch niet valide.

Pas na continue plaatsing van meerdere vacatures gedurende meerdere maanden, kun je op basis van de data goede beslissingen nemen. Breng alle kanalen goed in kaart, geef het voldoende de tijd – geef het een jaar – om voldoende data te verzamelen en stem daar je strategie op af.

Waarmee we terug zijn bij de kip en het ei

Ontdek de Schoonmaak is nog maar net begonnen. We horen dat het al veel oplevert. Maar het gaat nog een paar maanden duren voordat iedereen ons voortaan altijd blind weet te vinden. Aan ons – en jullie als enthousiaste deelnemers – zal het niet liggen.

Jullie zorgen voor steeds aantrekkelijkere banen en wij zorgen voor steeds betere vindbaarheid. En in de tussentijd profiteer je als het goed is al volop van relevante sollicitanten!